Feyenoord: De juiste boodschap voor iedere fan!

Als sportclub streeft Feyenoord altijd naar het hoogst haalbare. Op Champions League niveau acteren is niet alleen voor voetballers het streven, maar ook voor de marketing van Feyenoord zelf. Oxyma is samen met Feyenoord deze uitdaging aangegaan. Inmiddels heeft Feyenoord de weg omhoog in geslagen, zowel op het veld als in de rest van de organisatie. 

Vraag

De relevante boodschap op het juiste moment afleveren bij de klant klinkt simpel, maar is voor veel bedrijven nog altijd een grote uitdaging. Feyenoord is hier geen uitzondering in. De club heeft een gigantische fanbase die benaderd wordt door veel interne en externe stakeholders. Maar welke boodschap past nou het beste bij de supporter? En op welk moment? Zorgt Oxyma voor de nodige versterking om dit vraagstuk op te lossen? Jazeker!

Oplossing

Samen met het marketingteam zijn we gaan kijken wat de data ons zegt: Hoe worden boodschappen van Feyenoord ontvangen? Hoe moet Feyenoord hier vervolgens op reageren? We hebben een contact strategie framework onderbouwd door een database met klantdata. Hieruit hebben we inzichten en business rules kunnen afleiden, waardoor Feyenoord in staat is om de juiste boodschap bij de juiste fan te krijgen. En dat voelt alsof je die 2-1 scoort in blessuretijd!

Samen met Feyenoord hebben we een contact strategie ontwikkeld waarin zowel contactdruk als contactrelevantie centraal staan. Met andere woorden: hoeveel contact kan een supporter aan en wat voor soort boodschap is relevant voor die supporter? In 4 duidelijke stappen zijn we deze uitdagingen met elkaar aangegaan. 

Stap 1: Verzamel alle beschikbare data

Net zoals in het voetbal moet je weten wat er gebeurt op het veld. We hebben alle relevante data, zowel kwalitatief (interviews) als kwantitatief (e-mail KPI’s en database), verzameld uit de Feyenoord fanbase.

fey-blog-01-517x345.jpg

Stap 2: Verander data in inzichten

Uit deze grote hoeveelheid ruwe data hebben we relevante trends en inzichten gehaald. We vonden wat verborgen juwelen, maar ook echte no-brainers. Door deze praktische inzichten is Feyenoord nog beter in staat om het gedrag van de fan, in de juiste context, te begrijpen. 

Feyenoord-blog-04-517x345.jpg

Stap 3: Van inzichten naar business rules

Vervolgens hebben we die inzichten gebruikt om een contact strategie framework te maken. Dit framework bestaat uit een set van business rules die bepalen of een bepaalde boodschap naar een supporter gestuurd kan worden. Dit framework geeft de organisatie richting en elke stakeholder weet nu wat er moet gebeuren.

Feyenoord-blog-03-517x345.jpg

Stap 4: Het veld in!

Vanaf nu hanteert Feyenoord dit contact strategie framework en is daardoor in staat om nog beter te scoren bij de fans. De contactdruk op de fanbase is afgenomen en de relevante boodschap wordt afgeleverd bij elke supporter. 

fey-blog-02-517x345.jpg

Wil jij dit ook?

De exacte methode en het contact strategie framework delen we graag persoonlijk met je. Neem gerust contact op met Pepijn van Unen, Consultant of Bram Peters, Customer Engagement Manager. Ze houden wel van een bakkie koffie namelijk!

Bron header afbeelding: Feyenoord
 

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails