NS International: Meer mogelijkheden in e-mail met een carrousel

Het dilemma van veel marketeers: enerzijds wil je kort en krachtig blijven, anderzijds is er zoveel te vertellen. Met een klikbare carrousel krijgt je content alle ruimte, zien je e-mails er aantrekkelijker uit én wordt zelfs je fallback overzichtelijker. 

Vraag

In overleg met NS International bleek dat er behoefte was om te experimenteren met innovatieve e-mail mogelijkheden. Het doel hierbij was om ontvangers te verrassen en inspireren met een e-mail die zij niet dagelijks ontvangen. 

Oplossing

We zijn gaan testen met een interactief element, welke wordt gevormd door een carrousel (of slider) waarin meerdere bestemmingen in één e-mail getoond kunnen worden, gemakkelijk te navigeren door te ‘swipen’ of op een button te tikken.   

Met een carrousel laat je meer zien

Natuurlijk kan je ook veel vertellen en laten zien met een overdosis tekstlinks. Beeldige collages kunnen ook uitkomst bieden. Gelukkig hoef je dat jezelf en je lezers niet aan te doen, als je kiest voor een carrousel in e-mail. Dit geeft je de mogelijkheid om meerdere onderwerpen een prominente plek te geven. Of bijvoorbeeld zonder scrollen toch meer content te ontdekken. Zo heeft NS International de carrousel succesvol ingezet om meerdere aanbiedingen voorbij te laten glijden.

NSI-Slider.gif

En het zorgt voor meer kliks!

Het is natuurlijk fantastisch als je consumenten in de inbox weet te boeien om alle content tot zich te nemen. Maar ergens wil je ook een resultaat zien van je inspanningen. Een klik is een goede indicatie hiervoor. Ten opzichte van de e-mail van NS International zonder carrousel, heeft de e-mail mét carrousel voor 7% meer kliks in de e-mail gezorgd! Een carrousel heeft dus wel degelijk effect op je e-mail.

Met een carrousel zie je niet de kliks in de slider zelf, maar als je in 1 slider meerdere links kunt toevoegen wordt het wel een interessante toepassing. Als je de lezer weet te verleiden om te klikken op de links, dan is de drempel een stuk lager om vervolgens ook door te klikken naar meer content of producten op je side.

Wanneer kiezen voor een carrousel in e-mail?

Er is (nog) wel een nadeel met carrousel: ze werken niet binnen alle e-mail-clients en niet op alle devices even goed. Wie gelooft in data driven creativity analyseert daarom eerst wie er in de database zitten: welke clients en devices zijn dominant? 

Vervolgens bepaal je of deze groep de basis wordt voor je te bouwen e-mail. De rest van je base zal het dan wellicht moeten doen met een minder fraaie fallback. Overigens is de fallback van een carrousel vrij overzichtelijk: heb je één achterliggende link dan laat de fallback één image zien. Heb je meerdere links dan komen deze, inclusief images, onder elkaar. 

Als je dat wilt vermijden, dan zul je een ‘laggard-proof’ e-mail moeten ontwikkelen. Een carrousel zal dan waarschijnlijk niet werken. Of kies voor een goed design van de slides, zodat de fallback er goed uitziet. Maar goed, met de juiste keuze van onderwerpen is een GIF in je e-mail misschien wel veel effectiever. Of wat dacht je van realtime content?

Ervaar e-mail innovaties zelf

Klinkt goed toch zo’n carrousel? Wacht maar totdat je het in werking ziet, dan ervaar je de impact ervan pas echt! Schrijf je hier in voor onze serie van 5 e-mails. In elke e-mail inspireren we je met een succesvolle e-mail toepassing en case. Hierna stoppen de e-mails automatisch.

Meer weten over carrousels in e-mail of andere innovatieve toepassingen? Neem dan contact op met Leon Molenkamp, Consultant bij Oxyma. Hij vertelt je hier graag meer over.
 

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails