10 Tips voor meer opens en meer clicks

Steeds meer bedrijven benutten de kracht van e-mail. Voor diverse doeleinden: het onderhouden van de band met hun klanten, voor customer service en voor het stimuleren van de verkoop. De mogelijkheden van e-mailmarketing zijn talrijk. Dit heeft ook een keerzijde: naarmate meer bedrijven kiezen voor e-mail, komen de open- en clickpercentages onder druk te staan.

Om je in je zoektocht naar meer opens en meer clicks een steuntje in de rug te geven, vind je hieronder 10 tips:

Meer opens

1. Test de afzendernaam

De naam van de afzender is voor de ontvanger van je e-mail het belangrijkste criterium voor zijn besluit je e-mail te openen. De naam van de afzender heeft twee keer zoveel attentiewaarde als de onderwerpregel.
Bovendien wordt een e-mail van een afzender die de ontvanger kent, vaker geopend. Combineer daarom je merk- of bedrijfsnaam met een persoonsnaam, bij voorkeur van iemand die de ontvanger kent.

2. Test de onderwerpregel

Persoonlijke relevantie en persoonlijk gewin zijn belangrijke drijfveren om een e-mail te openen. Houd de onderwerpregel kort, bij voorkeur minder dan 20 karakters en liefst niet meer dan 32 karakters. Noem de belangrijkste aandachttrekker aan het begin van je onderwerpregel. Of personaliseer je onderwerpregel.

3. Test de snippet

Zet eens iets anders in de snippet (ook wel ‘pre-header’) dan ‘Klik hier voor de online versie’. Zie de snippet als het verlengde van je onderwerpregel. Bedenk iets waarmee je de aandacht trekt en het openen van je e-mail stimuleert.

4. Test de voorbeeldweergave

Van de zakelijke ontvangers van e-mail gebruikt 70% de voorbeeldweergave regelmatig of altijd. Dat is dus het belangrijkste deel van je e-mail. Personaliseer het. Plaats een headline met het belangrijkste voordeel. En toon een call-to-action button.

5. Test het verzendmoment

Hoe hoger je e-mail in de Inbox staat, hoe meer attentiewaarde die krijgt. Je e-mail kan het best in de Inbox van je ontvanger komen op het moment dat deze zijn e-mail aan het checken is.

Meer clicks

6. Test het e-maildesign

Verhoog de clickratio door te experimenteren met de verhouding tussen beeld en tekst. Speel met achtergrondkleuren, bijvoorbeeld om de call-to-action nog beter zichtbaar te maken.

7. Test de call-to-action

Gebruik een combinatie van buttons en tekstlinks. De button appelleert meer aan de visueel ingestelde ontvanger van je e-mail. Experimenteer met verschillende teksten op je buttons: ‘START ENQUETE’ werkt waarschijnlijk beter dan ‘KLIK HIER’ of ‘KLIK HIER OM DE ENQUETE TE STARTEN’.

8. Test met video

Integreer bewegend beeld in je e-mail of plaats een statisch plaatje dat duidelijk linkt naar een video.

9. Test aanbod & propositie

Onderzoek de mogelijkheden van een gratis of zeer voordelige proefperiode. Is de ontvanger gevoelig voor een incentive, overweeg dan deze in te zetten om je click- en conversiepercentage te verhogen. Andere elementen die tot je propositie behoren, zijn o.a. je levertijd en je betaalmethode.

10. Test de frequentie

Als de informatie relevant is en je hebt een sterke relatie met de ontvanger, overweeg dan de verzendfrequentie te verhogen.

Meer testen

boek meer open meer clicksAlle hiervoor beschreven tips voor meer opens en meer clicks in e-mailmarketing worden voorafgegaan door de tip toch vooral om te testen. Dat is de belangrijkste tip die ik je kan geven: test wat voor jouw klanten te beste werkt. Laat je inspireren door wat anderen doen, maar vertrouw er niet blind op dat wat voor anderen het beste werkt, ook voor jouw e-mails het beste werkt. Test het en je weet het.

Meer ideeën om te testen en optimaliseren in e-mailmarketing vind je in het boek MEER OPENS MEER CLICKS van Frans Reichardt & Marc Borgers. Of bekijk de rubriek ‘Pick the Winner‘ op Frankwatching. Hierin worden A/B testen in online marketing beschreven.

No comments.

Comment

*