Star Wars: The Marketing Awakens

Marketing Automation: Door de fantastische ontwikkelingen op het gebied van marketing technologie hebben marketeers de laatste decennia een weelde aan mogelijkheden erbij gekregen.

Echter, lijkt dit in veel gevallen de marketeer zelf ook op de automatische piloot te zetten. En dat is voor niemand leuk! Jij (als marketeer) daagt jezelf niet uit op creatief vlak, de (potentiele) klant ontvangt saaie en eentonige marketingboodschappen en je directeur krijgt een middelmatige ROI op de marketing activiteiten.

“Relevantie”, “Creativiteit” en de “Klant Centraal”…. je wordt met dit soort leuzen overspoeld. Om jou te enthousiasmeren deze elementen terug te laten komen in je marketing campagnes is hier een vermakelijk voorbeeld.

Star Wars Christmas Jumpers

Een vriend stuurde mij de link naar een webshop met Star Wars Christmas Jumpers door. Ik nam een kijkje en zag een grappige trui, die ik toch wel wilde hebben. Maar ik kon de trui op dat moment niet afrekenen. Nog geen dag later ontving ik dit:

star-wars-1.2

Look further

Niet alleen de banner past bij het product. Maar look further… want zelfs in de details staat ”please do complete the order or the Jedi Knights will get angry and make us balance rocks on our head again”.

Ik zat op dat moment in de trein en vergat weer af te rekenen, een aantal dagen later ontving ik dit:

star-wars-2.1

Vervolgens opende ik mijn Facebook App en zag ik deze post met de tekst ‘you forgot to order your jumper’, (helaas heb ik daar geen screenshot van, maar behalve de tekst zag deze er zo uit):

star wars 3

Ik ben nog nooit zo blij geweest met een abandoned shopping cart mail/retargeting campagne en vond het dan ook helemaal niet erg om deze op mij afgevuurd te krijgen. Ik heb zelfs wat meer waardering voor deze webshop gekregen!

Kortom Marketing-Padawans

Wanneer je een marketing kanaal, campagne of tactiek kiest, bedenk dan het volgende:

  • Heb ik hier de juiste content voor?
  • Past het totaal plaatje van bericht en medium bij de doelgroep?
  • Hoe kan ik dit voor de ontvanger een leuke ervaring maken?

Ook al koopt de ontvanger niets, is het wel een contactmoment tussen jou en de klant, een moment van 1-op-1 branding. Creëer niet op ‘automatische piloot’ een ongeïnspireerd, irrelevant en ondoordacht marketing bericht. Maar maak dit zo waardevol en prettig mogelijk.

Dus lieve Marketing-Padawans, de les is, in de woorden van Master Yoda:
DO OR DO NOT…. THERE IS NO TRY

Header afbeelding via: simone mescolini / Shutterstock.com

No comments.

Comment

*