Oxyma wint gouden DIA met KPN Compleet case

Donderdagavond 26 mei heeft Oxyma de gouden DIA in de categorie Data in ontvangst genomen tijdens de feestelijke Award show in de Beurs van Berlage. Met een mooi openingswoord door Prins Constantijn werd de avond geopend. De prijs is een mooi bewijs dat data marketing en customer experience heel goed samen gaan.

KPN wil graag dat Compleet klanten goed begrijpen wat KPN Compleet precies inhoudt en welke mooie voordelen zij hierdoor ontvangen. De zakelijke product gerichte e-mail, die weinig beleving had en slecht werd gelezen droeg niet bij aan een verhoging van de klanttevredenheid.

Met deze wetenschap ging Oxyma aan de slag. Er bleek dat veel klanten niet precies wisten welke voordelen zij ontvingen. De tekstuele boodschap bleek niet voldoende over te komen. Een andere klantbenadering was nodig om deze belangrijke boodschap over te brengen. De e-mail moest duidelijker, persoonlijker en de klant een goed gevoel geven.

Veronique d’ Hooghe – consultant van Oxyma zegt over de opdracht: “Het IT-landschap en de data-sources die ten grondslag liggen aan de propositie KPN Compleet zijn echt complex. Video in klantcommunicatie is het medium bij uitstek om de voordelen van KPN Compleet uit te leggen. En door de flexibele opzet ook nog eens toekomstbestendig! Heel cool om te zien wat je kan realiseren met een goed op elkaar ingespeeld multi-disciplinair team.

De uitkomst werd een gepersonaliseerde video, die real time wordt opgebouwd uit meer dan 40 segmenten, welke wordt verzonden via e-mail op het moment dat de voordelen van de klant zijn geactiveerd. In de video wordt getoond dat de klant profiteert van KPN Compleet en uitgelegd van welke voordelen de klant profiteert. Juist omdat de video aansluit op de persoonlijke situatie met woonplaats op de bus en alle betreffende telefoonnummers in beeld, neemt de klant de tijd om alle informatie op te nemen.

Wilco Dona van KPN zegt met trots na de uitreiking: “Door de goede samenwerking tussen KPN, Oxyma en Ping weten we in zo’n complex data landschap toch de klant in het centrum van de aandacht te plaatsen. Wat heeft geresulteerd in een buitengewoon hoge klanttevredenheid.”

De in samenwerking met Ping Media geproduceerde video heeft sinds de lancering in 2015 al tienduizenden servicegerichte merkcommunicatie momenten opgeleverd van 2 minuten.

Met een openrate van de e-mail van 70% en een CTR die steeg met 62% was de impact duidelijk. Daarnaast kijkt gemiddeld 85% van de mensen de geopende video geheel uit.

De DIA jury zegt over de case: “Erg knap dat dit is gelukt. Het systeem combineert real time, on the fly meerdere databases en doet gericht, gepersonaliseerde aanbiedingen. Persoonlijke klantbenadering met real time procescommunicatie mét aanbiedingen. Een heel compleet spel waarbij data wordt omgezet in waarde. De campagne en de propositie én de real time bijsturing van het aanbod zijn goed opgebouwd en uitgewerkt. Het hele proces wordt geïntegreerd benaderd. Complimenten. Alle marketing- en klantinformatie wordt opgepakt en vertaald naar concrete acties.”

Meer weten over de DIA awards?

Bekijk http://www.dutchinteractiveawards.nl/ voor alle categorieën, winnaars en de Awardshow.

IMG_1365IMG_1377

No comments.

Comment

*