LeasePlan zet digitalisering in een hogere versnelling

LeasePlan is actief in 32 landen en beheert bijna 2 miljoen auto’s als één van de grootste ‘Car-as-a-Service’ aanbieders ter wereld. Om de marketing van die landen te optimaliseren, werd besloten om de digitale services te centraliseren. Met behulp van het Salesforce platform en met ondersteuning van Merkle Nederland zet LeasePlan digitalisering in een hogere versnelling. 

Vraag

 

Hoe verhogen we de retentie van klanten en verberen we onze lead nurturing? Om dit te bereiken was een digitale fundering nodig die schaalbaar is en de end-to-end customer journey & klantbeleving online kan borgen. Het bedrijf richtte zich op grote bedrijven die leasecontracten afsloten en lag de focus vooral op de auto. Nu bedient LeasePlan ook het MKB en particuliere autorijders via private lease en CarNext, het occasionslabel. Dit leidt tot een verandering in het businessmodel, waardoor ook de digitale marketing zich moet aanpassen. 

Oplossing

Personalisatie vergroten door inzet van Salesforce Marketing Cloud. De afgelopen jaren stonden in het teken van het ontwikkelen van het platform en het bepalen van de tech stack. Elk land gebruikte zijn eigen tool voor hun specifieke markt en dit is allemaal gemigreerd naar één centraal systeem. Dit was een enorme klus, omdat het om 32 (!) landen ging. LeasePlan heeft samen met Salesforce een SF stack opgezet met o.a. Sales- en Service Cloud, geïntegreerd met Pardot en Marketing Cloud. Met deze integratie verkrijgt LeasePlan actiematige inzichten via de data. Dit resulteert in consistentie in de data en in de communicatie met klanten.

Momenteel is Merkle Nederland bezig met het maken en uitrollen van wereldwijde marketingprogramma’s door middel van verschillende functionaliteiten van Marketing Cloud. Door Email Studio en Journey Builder effectief in te zetten, hebben we samen met het LeasePlan team de follow-up van leads vergroot en zorgen we dat nieuwe chauffeurs netjes welkom worden geheten. Ook hebben we customer retention campagnes uitgerold, die de klant per email op de hoogte stellen van aflopende contracten. Via een CloudPage met gepersonaliseerde content stellen we de klant in staat om zijn eigen contracten te verlengen, waarna dit automatisch wordt bijgewerkt in Sales Cloud.

Wat merkt de klant hiervan?

Er wordt nu op een andere manier gecommuniceerd met de verschillende doelgroepen. Via meerdere kanalen wordt er beter en regelmatiger gecommuniceerd. De inhoud en timing van de communicatie is afgestemd op de klant, waardoor de klantervaring verbeterd wordt.  

Hogere productiviteit, betere leads

De nieuwe opzet heeft tot nu toe al veel opgeleverd. In Ierland is de salesproductiviteit met 65% verhoogd. Ook geeft marketing automation klanten de mogelijkheid om hun contract zelf te verlengen, waardoor salesmedewerkers zich op andere zaken kunnen richten. De grotere hoeveelheid data heeft ook zijn voordelen. De kwaliteit van leads die bij sales terecht komen is beter, omdat de intentie en interesse van de potentiële klant duidelijker is. Ook kan LeasePlan de leads nu beter segmenteren op basis van de beschikbare data, waardoor ze gerichte en relevante content kunnen sturen, wat de interactieratio’s, maar vooral de kwaliteit van de leads flink verbeterd.

Lees meer:
Emerce.nl
Salesforce.com

Meer weten?

Mail of bel Orlando, Business Development Manager
owelles@merkleinc.com
+31655728320

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails