Leadmanagement - van collecting naar connecting

Hoe overtuig je klanten die nog niet klaar zijn voor een aankoop maar wel interesse tonen in je service of product? Door middel van leadmanagement. Elke klant heeft een persoonlijk ritme waarop hij zich door de salesfunnel beweegt. Op basis van het persoonlijke ritme van de klant kun je een waardevolle connectie leggen nog voor een klantrelatie ontstaat. Het doel: het verhogen van het resultaat én het efficiënter inzetten van je marketingmiddelen.

 

Slim score model

De meeste marketeers weten het al, maar een leadmanagement-programma is meer dan alleen het verzamelen van zoveel mogelijk e-mailadressen. Alleen een e-mailadres maakt nog geen goede lead. Wat is dan wél een goede lead? Iemand die een bewezen interesse heeft in jouw service of product. Interesse en gedrag kun je meten door leadscoring toe te passen. Elke lead krijgt punten toegewezen wanneer hij bijvoorbeeld een websitepagina bezoekt of een e-mail opent. Het aantal punten vormt vervolgens de leadscore. De leadscore bepaalt welke content iemand te zien krijgt en zo zorg je dat een lead zijn eigen tempo bepaalt in je leadmanagement-programma. 

Nóg niet koper

Meestal leidt een eerste interesse niet tot een aankoop – denk aan mensen die de (online-)winkel direct weer verlaten. Zie deze mensen echter niet als “niet-koper” maar als “nóg-niet-koper”.  Een manier om een waardevolle connectie te leggen met de “nog-niet-koper” is door te ontdekken waarom iemand (nog) niet overgaat tot een aankoop. Focus op redenen die je wél kunt oplossen of managen met een leadmanagement-programma, zoals: “ik zit nog aan een contract vast” of “ik weet er nog niet genoeg over”. Zet deze redenen om in waarde door drempelverlagers toe te passen voor de lead, zoals een contractwekker of overstaphulp. 

Deze video legt alvast de eerste principes van leadmanagement en leadscoring uit.

Wil je alvast meer lezen over next-level leadmanagement? Download onze whitepaper hier

Meer weten?

Mail of bel Raymon, Managing Consultant
raymon.de.kruijff@oxyma.nl
+31612828147

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails