7 tips om het beste uit SXSW te halen

Door Serge van Marion -

SXSW (South by Southwest) is het grootste evenement ter wereld op het gebied tech, digital marketing en innovatie. Het programma omvat honderden sprekers, panels, workshops en andere sessies. SXSW kan overweldigend zijn, maar met een beetje slim zoekwerk ontdek je al snel wat je uit het programma gaat halen. En: ga voor de plaskaart.

Toen ik voor het eerst naar SXSW ging, was ik redelijk onvoorbereid. Ik had er veel over gehoord en dacht dat ik makkelijk de juiste sessies kon binnenlopen. Maar al snel ontdekte ik dat SXSW vooral bestaat uit lange rijen, veel wachten en soms ook maar gewoon geluk hebben. Tenminste, als je géén planning maakt. Om het meeste uit de waardevolle tickets te halen, loont het echter om wel even wat huiswerk te doen.

Je zult merken dat het verplaatsen van de ene naar de andere locatie veel tijd kost. En als je dan niet de beoogde sessie binnenkomt, voelt dat al snel als verloren tijd. Dit jaar ga ik voor de derde keer en met de collega’s die meegaan hebben we een gedegen voorbereiding gedaan. De tips voor het plannen van je eigen SXSW-programma gelden gelukkig voor iedereen. Dus doe er je voordeel mee.

De grote schifting

Het eerste wat je doet om je programma samen te stellen, is de filters inschakelen in het tabje Schedule. Selecteer je track, bijvoorbeeld Design, Brand & Marketing en Future Workplace en het format, zoals bijvoorbeeld paneldiscussies of keynotes. In die eerste schifting leg ik mezelf niet teveel filters op.

Titels zeggen niets

Het schrijven van titels voor sessies is een vak apart. En sommige sprekers zijn er meester in. Dat wil niet zeggen dat de sessie zelf heel boeiend wordt. Pas dus op voor clickbait-titels en laat de ‘ultimate trends’ en ‘how to’s’ achterwege; tenzij je je vak al een tijd niet hebt bijgehouden. Kies liever iets met een feitelijke titel, dan een pakkende slogan.

RSVP

Kleinere sessies, workshops en inspirerende mentoren vind je vooral in kleinere zaaltjes. Door de beperkte capaciteit moet je je hiervoor aanmelden. Gelukkig worden tijdens het evenement steeds nieuwe sessies toegevoegd. Dus zet je zinnen op die ene sessie en check regelmatig de updates.

Rode draad

Als je de grote schifting hebt gemaakt, ontdek je al snel de rode draad in je programma. Dat is iets anders dan enkel de tracks; het is een samenvatting van wat jij interessant vindt binnen jouw track. Dankzij SXSW Recommends (in de app) krijg je waardevolle suggesties, maar het helpt je ook om nieuwe programmaonderdelen te spotten.

Kies 1 sessie per dag

SXSW bestaat voor een groot deel uit wachten. Lange rijen worden door vrijwilligers in onmogelijke bochten geleid, of in keurige rijen die 1 voor 1 naar binnen mogen. Kies daarom per dag(deel) 1 programmaonderdeel dat je absoluut niet wilt missen, zorg dat je ruim op tijd in de rij staat en plan de rest van je sessie strategisch dichtbij.

Plaskaart is goud waard

Dit is de meest achterbakse tip die ik met je deel, maar de plaskaart is de meest waardevolle cheat die je kunt krijgen. Ben je vroegtijdig in een sessie gekomen die ramvol zit, leg dan je tas op je stoel en loop weer weg. Zeg bij de ingang dat je naar de wc moet en je krijgt een felbegeerde plaspas. Op vertoon daarvan kun je weer terug naar binnen. Die helpt je vervolgens ook om de rij over te slaan bij een volle sessie.

Go with the flow

Het lijkt nu net alsof je een survival of the fittest betreedt in plaats van een inspirerend evenement. Maar zo serieus hoef je het nou ook weer niet te nemen. Is een zaal vol, loop gewoon een willekeurige sessie binnen naast de main events. De kans is groot dat je op een verborgen pareltje stuit. En anders kun je altijd nog een van de vele expo’s en huizen bezoeken. Voor je het weet ontdek je bij toeval de grootste ontwikkeling van het jaar.

Of je nou compleet gepland of volledig op de bonnefooi gaat, SXSW heeft genoeg inspiratie voor iedere vakidioot. Als het je hier niet lukt om geïnspireerd te raken, dan wordt het misschien tijd voor een carriereswitch. En planning is dan niet je sterkste punt.

Dit artikel is geschreven door Serge van Marion, Creative Director, en gepubliceerd op Emerce.

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails