Big Data Expo

Door Jeroen Wernekinck -

Op woensdag 19 en donderdag 20 september vond, pal naast de 50+ beurs, de BIG DATA EXPO plaats. De BIG DATA EXPO staat bekend als Benelux’ grootste jaarlijkse event op het gebied van big data-oplossingen.  Onze Marketing Data Analisten, Mylene Mol en Jeroen Wernekinck konden hier uiteraard niet bij ontbreken. Vier area’s stonden deze dag centraal: dashboarding, consulting, datasoftware en cloud services. Deze area’s werden vertegenwoordigd door bedrijven als Tableau, Qlik, IBM, Microsoft en Amazon.

 

big data expo.jpg

Gedurende de dag was er een markt waar talloze bedrijven een demo gaven over hun product of dienst. Ieder bedrijf probeerde op zijn of haar manier mensen naar de stand te trekken. Zo kon je in een echte formule 1 wagen racen met een VR-bril op, werden live camerabeelden om geschilderd in de stijl van ‘van Gogh’ en kon je een foto uploaden en gebruiken in een spelletje ‘wie is het’ tegen de computer. Allemaal demo’s die wij als data freaks stiekem toch wel erg gaaf vonden. Ook Qlik, waar wij OEM-partner van zijn, was aanwezig met een grote stand. Bij Qlik kon je zelfs fietsen op een racefiets waarbij je prestaties real-time inzichtelijk werden gemaakt in een dashboard.

Naast de demo’s werden er ook diverse presentaties gegeven. Mylene heeft waardevolle inspiraties opgedaan op gebied van dashboarding en reporting bij presentaties van onder andere Schiphol en ABN-AMRO. Jeroen was aanwezig bij de presentaties van onder andere Royal Flora Holland, IBM en Amazon ter inspiratie op het gebied van datasoftware en cloud services.

 

ABN AMRO – How Tableau enabled ABN AMRO to visualize big data efficiently 
Van management rapportages in PowerPoint, naar ad hoc inzichten in Tableau. Kristi Blaisdell en Marleen Meier gaven een kijkje in wat zij doen met data bij de afdeling clearing. Enthousiast gaven zij een demo van een dashboard, welke aangeeft waar vreemde waardes voorkomen. Deze vreemde waardes moet de gebruiker van het dashboard controleren en feedback over leveren. Tableau slaat de feedback op in een Googledocument. Dit document wordt vervolgens weer ingelezen in het dashboard waardoor de geverifieerde waardes niet langer als alarmerend worden aangegeven. 

 

Amazon - Machine Learning en Artificial Intelligence (AI) in de cloud
Julien Simon van Amazon gaf ons een tour door de AI en Machine Learning oplossingen die Amazon Web Services (AWS) te bieden heeft. Daarnaast gaf hij een demo over hoe bestaande klanten hun producten gebruiken voor onder andere foto analyse. Een leuke nieuwe toevoeging was de uitbreiding van foto analyse naar real-time video analyse. Ook voice kwam uitgebreid aan bod. Zo draait de applicatie “duolingo” volledig op AWS en is het ook nog eens zelflerend. Voor ons was vooral voice interessant, omdat we hier binnen Oxyma volop mee bezig zijn. Ons innovatie lab ‘Stitch’ heeft namelijk al meerdere voice toepassingen ontwikkeld! 

 

Flora Holland – Flowering the world with data
Aangezien er tientallen miljoenen bloemen worden verhandeld per dag kan Flora Holland niet om automatisering heen. Data science speelt daarbij ook een grote rol. Tijdens deze presentatie nam Flora Holland ons mee in hoe zij data science hebben geïntegreerd binnen hun organisatie. Het leuke is dat ze voor al hun modellen een creatieve naam weten te verzinnen.  Zo hebben zij een computer vision model live staan die zowel deep learning als machine learning gebruikt. Dit model hebben ze Judy genoemd, naar Judge Judy, en beoordeelt of de aangeleverde bloemenfoto voor de veiling voldoet aan de voorschriften. Door innovatieve cloud services te combineren en gebruikers om feedback te vragen hebben ze ervoor gezorgd dat dit model zichzelf autonoom traint, wel zo makkelijk.

 

IBM – Data analysis bij Roskilde 
IBM presenteerde hoe zij de toepassingen van data-analyse en internet of things (IoT) op een speelse wijze hebben ingezet tijdens het Roskilde festival. Zo werden mobiele locatiegegevens getrackt waardoor kon worden voorkomen dat mensen op het treinspoor gingen lopen. Ook werden er sensoren gebruikt om te monitoren of de toiletten nog goed functioneerden. Daarnaast werden ze ingezet om te voorspellen wanneer ze geleegd dienen te worden. Naast serieuze toepassingen werden ze ook voor leuke side projecten gebruikt. Diezelfde sensoren werden ook gebruikt om het geslacht van de gebruiker te voorspellen. Hiervoor werd het gewicht en de positie in het toilet gebruikt.

 

Schiphol – Optimale doorstroom van passagiers op Schiphol dankzij slimme datatoepassingen
Schiphol heeft een Random forest model ontwikkeld om te voorspellen hoeveel passagiers op welk moment bij security aankomen om zo te bepalen hoeveel securitymedewerkers Schiphol moet inzetten. Input voor het model zijn tijd, bestemming, vliegtuigtype, aantal stoelen, aantal passagiers per transfer en route patronen. 

 

Al met al hebben we veel interessante cases gezien, presentaties bij mogen wonen en mensen ontmoet. Het event heeft onze verwachtingen meer dan waar gemaakt en we hebben veel nieuwe waardevolle inspiratie opgedaan. Voor herhaling vatbaar!

 

Wil je meer weten over dashboarding of de inspiratie die wij hebben opgedaan? Neem dan contact op met onze Marketing Data Analyst, Jeroen Wernekinck
 

 

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails