Carrousels in e-mail: verdeel en heers!

Door Serge van Marion -

Eigenlijk is elk onderwerp in je e-mail even belangrijk, anders zou je het er niet in stoppen. Enerzijds wil je kort en krachtig blijven, anderzijds is er zoveel te vertellen. Met een klikbare carrousel krijgt je content alle ruimte, zien je e-mails er aantrekkelijker uit én wordt zelfs je fallback overzichtelijker.

Veel traditionele e-mails missen iets dat consumenten graag zouden willen: navigatie. Gewoon om in één oogopslag te kunnen zien wat de verschillende onderwerpen zijn. Of ze zouden graag bij één onderwerp in de mail meer beeld of specificaties willen zien. Bijvoorbeeld de verschillende uitvoeringen van een auto. Of verschillende bestemmingen van een last-minute aanbieding.

E-mail als mini-site

Dat kun je natuurlijk oplossen met een overdosis tekstlinks. Beeldige collages kunnen ook uitkomst bieden. Gelukkig hoef je dat jezelf en je lezers niet aan te doen, als je kiest voor een carrousel, ook wel slider genoemd, in e-mail.

E-mail als kanaal ontwikkelt zich steeds meer tot mini-site, waarbinnen vrijwel alles mogelijk is. Zo kun je zelfs video rechtstreeks in e-mails afspelen, maar ook kun je lezers verleiden met endless scroll of realtime content

De carrousel is daarop een mooie aanvulling. Het geeft de mogelijkheid om meerdere onderwerpen een prominente plek te geven. Of bijvoorbeeld zonder scrollen toch meer content te ontdekken. Zo heeft NS International de carrousel succesvol ingezet om meerdere aanbiedingen voorbij te laten glijden.NSI-Slider.gif

Uiteindelijk draait het om de klik

Het is natuurlijk fantastisch als je consumenten in de inbox weet te boeien om alle content tot zich te nemen. Maar ergens wil je ook een resultaat zien van je inspanningen. Een klik is toch wel het minste. 

Met een carrousel zie je niet de kliks in de slider zelf, maar als je in 1 slider meerdere links kunt toevoegen wordt het wel een interessante toepassing. Als je de lezer weet te verleiden om te klikken op de links, dan is de drempel een stuk lager om vervolgens ook door te klikken naar meer content of producten op je side.

BMW zette de slider in om meerdere aspecten van een model te laten zien.

BMW-Slider.gif 
Wanneer kiezen voor een carrousel in e-mail?

Het grootste euvel met carrousel, is dat ze niet binnen alle e-mail-clients en niet op alle devices even goed werken. Wie gelooft in data driven creativity analyseert daarom eerst wie er in de database zitten: welke clients en devices zijn dominant? 

Vervolgens bepaal je of deze groep de basis wordt voor je te bouwen e-mail. De rest van je base zal het dan wellicht moeten doen met een minder fraaie fallback. Overigens is de fallback van een carrousel vrij overzichtelijk: heb je één achterliggende link dan laat de fallback één image zien. Heb je meerdere links dan komen deze, inclusief images, onder elkaar. 

Als je dat wilt vermijden, dan zul je een ‘laggard-proof’ e-mail moeten ontwikkelen. Een carrousel zal dan waarschijnlijk niet werken. Of kies voor een goed design van de slides, zodat de fallback er goed uitziet. Maar goed, met de juiste keuze van onderwerpen is een GIF in je e-mail misschien wel veel effectiever. 

Ken je iemand voor wie dit ook interessant kan zijn? Via experience.oxyma.nl kan hij of zij zich aanmelden voor de serie van 5 innovatieve emails.

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails