Oxyma mengt zich steeds vaker in de markt voor strategisch digitaal advies

Door Michelle van den Berg -

Oxyma mengt zich nadrukkelijk in het segment voor strategisch digitaal advies. Het Rotterdamse bedrijf, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van omnichannel-diensten is gespecialiseerd in People Based Marketing en wordt steeds vaker door CMO’s en beslissers aan boord gehaald als sparring partner voor businessvraagstukken. Raymon de Kruijff, die leidinggeeft aan Oxyma’s consultingteam, vertelt in gesprek met Consultancy.nl waarin volgens hem de kracht van het bureau schuilt: “Onze positionering in de Nederlandse markt is vrij uniek.”

 

Merkle Nederland

Eind vorig jaar werd Oxyma overgenomen door Merkle, onderdeel van de digitale media- en communicatiegigant Dentsu Aegis Network. Samen met Oogst, aFrogleap en Your Social vormt Oxyma nu Merkle Nederland. De Kruijff legt uit dat met het samengaan van de bedrijven een stap voorwaarts werd gezet in een ontwikkeling die al een tijdje gaande was binnen de bureaus (voorheen Oxyma Group): “De verschillende bureaus binnen de groep vullen elkaar heel goed aan, waardoor we onze klanten een end-to-end aanbod kunnen bieden op het gebied van (digitale) marketing en CRM. Doordat we nu onderdeel zijn geworden van het internationale Merkle kunnen we onze expertise en diensten nog verder uitbreiden.”

De Kruijff onderbouwt zijn stelling aan de hand van een klantcasus. “Wij waren al partner van de internationale organisatie van Elsevier en dat was Merkle ook. Wij ondersteunden de marketing terwijl Merkle zich richtte op de IT. Door de samenvoeging van onze bedrijven, kunnen we die twee werelden nu bij elkaar brengen en je ziet dat de klant hier direct voordeel uit haalt. Onze mensen waaieren ook direct internationaal uit om deel te nemen in de diensten van Merkle en zo onze kennis van MarTech en Customer Experience in te brengen. Dus naast dat we expertise krijgen, brengten wij ook veel naar Merkle.”

Van implementatie naar strategie

Op deze manier wist Oxyma een plek te veroveren tussen de meer traditionele business consultancies, waarbij het ook profiteerde van het steeds nauwer met elkaar verweven raken van strategie en technologie: “Vanwege het sterk toegenomen belang van technologie door de digitalisering binnen bedrijven, zie je dat dit ook steeds meer een integraal onderdeel wordt van de strategie. Eerder werd meestal eerst de strategie ontwikkeld en later gekeken welke technologische oplossing hierbij werd ingezet. Nu wordt er veel meer vanuit digitaal gedacht en is het onderdeel van de business case zelf. We worden daardoor ook steeds meer gevraagd om op board- en seniorniveau mee te denken.” 

De Kruijff geeft aan erg blij te zijn dat Oxyma zich heeft kunnen nestelen binnen het adviesdomein: “We hadden al de nodige marketing- en technologiekennis in huis. Als je niet oppast geef je deze zo weg bij implementatieprojecten. En aangezien implementatie steeds meer een commodity wordt, zit de echte waarde in de kennis.” Door de toevoeging van adviesdiensten raakt Oxyma nu al in een heel vroeger stadium betrokken bij een traject: “We komen nu bij nieuwe klanten al binnen bij het begin van het traject en kunnen met strategisch advies nog meer toegevoegde waarde leveren.” Hij legt uit dat het daarnaast ook een boost geeft aan de rest van het portfolio: “De consultingpraktijk werkt ook als aanjager van onze andere diensten als creatie, insights, proces support en customer engagement management. Opdrachtgevers die door ons worden geadviseerd, schakelen ons meestal ook in voor de stappen na de strategische fase.”

Vorm en inhoud

Gevraagd naar of er – in het licht van de nieuwe samenwerking met Merkle – specifieke ambities zijn om het dienstenportfolio nog verder uit te breiden, wijst De Kruijff op de toegenomen aandacht voor de inhoud: “We hebben de stap gemaakt om de inhoud – de content, de creativiteit – ook echt onderdeel te maken van de customer life cycle. Je kunt klanten alleen het beste leveren als je ook weet wat de beste inhoud is voor een bepaald kanaal.” Terwijl Oxyma al zo’n drie jaar geleden is begonnen met het inzetten van deze ontwikkeling, zorgt de samenwerking met Merkle voor een nieuwe impuls: “Met de overname zagen we dat Merkle dezelfde gedachten heeft. Zij bouwen ook aan een CX-team als belangrijke pijler van de organisatie. Zo kunnen we dus gezamenlijk laten zien dat we het customer experience-deel goed naar de markt kunnen brengen.”

Internationalisering

De integratie binnen Merkle zorgt er volgens De Kruijff ook voor dat Oxyma en de zusterbedrijven binnen de groep hun end-to-end dienstverlening nu nog beter kunnen inzetten buiten Nederland: “We willen opdrachtgevers ook zo goed mogelijk over de grens bedienen: zowel onze bestaande klanten als nieuwe klanten laten we zien dat we met 5500 mensen een partij van formaat zijn, die beschikt over veel expertise en kan concurreren met de andere grote spelers.” 

Dit interview is recent gepubliceerd op Consultancy.nl
 

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails