Stage lopen als creative: Veel leren en alles kan

Door Oxyma -

Ik heb Merkle gekozen als stagebedrijf omdat ik ervaring wilde opdoen bij een grote organisatie. Vanuit mijn studie was ik voornamelijk bezig met het ontwerpen en maken van websites en apps. Bij Merkle heb ik dit echter een stuk weten te verbreden naar concept, e-mail en innovatie.

Tien maanden lang heb ik bij Oxyma, inmiddels Merkle, stage gelopen. Vanuit mijn studie interaction design mocht ik aan de slag bij het creative team van Oxyma in Rotterdam. Bij dit team zijn we voornamelijk bezig met e-mail design, het bedenken van concepten en het koppelen van data aan de customer experience. Ik mocht al snel voorstellen maken over hoe ik een e-mail voor mij zag, voor mij toentertijd een compleet nieuwe media-uiting. Het leven in een grote organisatie is een wereld van verschil ten opzichte van een kleine, er is meer mogelijk met beter apparatuur en goede mensen. Maar omdat het een groter bedrijf is, kunnen processen en aanvragen zo maanden duren.

Toffe projecten

Naast het creative team mocht ik binnen mijn stage ook invulling geven aan het innovatieteam. Innovatie heeft mij altijd geïntrigeerd en een innovatielab had ik nog nooit gezien. Alles wat bij Merkle Innovatie gedaan wordt vind ik enorm interessant en ik heb altijd geprobeerd om er zoveel mogelijk bij betrokken te zijn. Zo heb ik mee mogen helpen aan een Google Design Sprint over the Internet of Things (IoT). Tijdens deze sprint heb ik samen met een fantastisch samengesteld team binnen een week tijd een slim pashok uit de grond gestampt. Benieuwd naar dit project? Bekijk hier meer!

Ook heb ik mee mogen werken aan grote, langlopende projecten. Wij kregen vanuit IBM de vraag of we een campagne konden bedenken, maken en lanceren om lead scoring te promoten. Meestal worden marketingtechnische tools ‘gepromoot’ doormiddel van een whitepaper. Deze keer wilde we het groter aanpakken en leads laten ervaren hoe lead scoring in het echt werkt. Hierbij werd mijn concept voor een chatbot ook daadwerkelijk gerealiseerd. Door een gesprek te voeren zien de leads hun score realtime en krijgen zij aan het einde de uitslag met hoe waardevol ze zijn als lead. Waarschijnlijk effectiever dan een whitepaper. Het eindresultaat is een project om trots op te zijn, bekijk hier het project.

Naarmate mijn stage vorderde kreeg ik bij het creative team steeds meer permissie om echt klantwerk en pitches te verzorgen. Zo heb ik voor BMW het Privilege template mogen moderniseren en heb ik meegeholpen met de strategiepitch voor Blokker en Harman Kardon.

Bovenal is Merkle een enorm leuk bedrijf om voor te werken. Iedereen heeft een goede balans in serious en play, zo zijn niet alleen de dingen die we maken awesome, maar ook onze feestjes en de vrijmibo’s.

Ook bij ons aan de slag?

Ben je een student aan het Grafisch Lyceum en lijkt je een stage binnen ons creative team heel tof? Neem contact op met onze recruiter Cilla van der Wiele en wie weet zien we je bij de volgende borrel!

Deze blog is geschreven door Robin Tepe, stagiair Digital Designer.

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails