Storytelling in e-mails maakt beelden overbodig

Door Serge van Marion -

Hoe vaak hoor je het niet als je de bioscoop uitloopt: ‘ik vond het boek toch beter’. Een goede tekst prikkelt de fantasie meer dan miljoenen dollars special effects. Dat besef begint heel langzaam door te sijpelen bij marketeers. Storytelling is niet voor niets een buzzwoord. Maar kun je met enkel tekst een mail versturen naar je snel-klikkende klanten?

Herinner je een moment dat je met z’n allen rond een kampvuur zat en iemand een verhaal vertelde terwijl de rest aan zijn of haar lippen hing? Of gewoon een podcast die je van begin tot het eind uitluisterde? In dat geval begrijp je als geen ander dat een goed verhaal geen beeld nodig heeft. 

Draait het om de vorm, of….

Toch leven we momenteel in een beeldcultuur. Photoshoots, grafische elementen, animaties; zonder beeld geen marketing zou je haast denken. Alles draait om impactvolle beelden en het aantal jobtitels met de term ‘design’ erin neemt toe. Design is sexy: zelfs Service Design en Voice Design klinken goed, terwijl ze weinig met vormgeving te maken hebben. 

Tekst zit in het verdomhoekje. Een gemiddeld dagblad of blog staat vol met spel- en tikfouten. Alhoewel, Mwah en RUMAG zijn groot zonder beeld. Quotes worden volop gezocht op pinterest en Alexa, Siri en Google Assistent draaien om het gesproken woord. Spoken word is zelfs een apart rapgenre. En op marketingcongressen is er altijd wel een zaaltje dat gaat over Storytelling. 

E-mail trend: platte tekst 

In de rijtjes met e-mailtrends voor 2018 zag je dan ook de platte tekstmail ineens opduiken. Het idee is simpel: geen designers, geen kennis van HTML en vooral ook: geen last van veeleisende e-mail-clients. Een platte tekst kun je altijd uitsturen.

De uitdaging zit ‘m dan ook in de kwaliteit van de geschreven tekst. Sinds ik begon als copywriter, ontdekte ik dat iedereen die kan lezen, ook denkt te kunnen schrijven. Toch is het, net als design of wat dan ook, gewoon een vak waarin je meters moet maken. Een ambacht. 

Voor een goede tekstmail zul je moeten vertrouwen op taalvaardigheid en creativiteit. De juiste headlines, niet teveel underlines, cursieven en kleuren. Maar vooral dus een verhaal vertellen in een tekst die precies lang genoeg is om te blijven lezen. Daar heb je copywriters voor nodig. Of andere verhalenvertellers. 

En je template dan?

Daar zit je dan, met je dure design en tijdsinvestering in het vinden van de juiste beeldtaal. Moet je dat dan allemaal overboord gooien? Nee. Platte tekstmails gebruik je om op te vallen, net zoals je af en toe en emoticon gebruikt in een subjectline. 

Is er zoiets als een copy-template, waarmee je handig elke mail zelf in elkaar kunt draaien? Ehm, ja. Dat heet schrijfstijl. En voor e-mail kun je een aparte tone-of-voice bedenken, die afwijkt van je radiocommercial, voice-assistent of je brochure. 

Vergelijk het met hoe je zelf spreekt tegen bekenden. Je ouders benader je anders dan je kinderen. En tegen je vrienden spreek je in een dronken bui net iets anders, dan tegen je collega’s op een vrimibo. Tenminste, dat hoop ik voor je. Dus ga aan de slag en ontdek hoe en wanneer je je platte tekst inzet. En wat daarin je toon is. 

Zoals altijd draait het om relevant zijn en actueel. Dat heeft de accommodatie in onderstaande tekstmail goed begrepen. Dankzij de juiste dosis grappen en tone-of-voice, werd deze lange tekstmail in een ruk uitgelezen. 

Tekst e-mail.png
Ken je iemand voor wie dit ook interessant kan zijn? Via experience.oxyma.nl kan hij of zij zich aanmelden voor de serie van 5 innovatieve emails.

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails