Is voice de hype al voorbij?

Door Wouter Hosman -

Binnen Merkle Nederland zijn we druk bezig met innovatie. Hoe blijven we innovatief en vooruitlopen op de nieuwste technologieën, zodat wij onze klanten hierover kunnen adviseren én verwonderen? Bij ons in Rotterdam zit verbeteren en vernieuwen al sinds de start sterk in het DNA gebakken. Sinds januari dit jaar doen we daar zelfs nog een schepje bovenop! Om innovatievraagstukken nog concreter te kunnen beantwoorden hebben wij onze eigen innovatie afdeling. Hiermee krijgt innovatie de focus die het naar onze mening verdient.

Bij Oxyma buigt een team van innovatie strategen en collega’s uit verschillende teams zich over marketing & CRM-gerelateerde vraagstukken. Samen met Merkle Nederland bureau aFrogleap werken we onze voice diensten verder uit. Inmiddels zijn we in samenwerking met verschillende merken druk bezig met innovatiesprints en het bouwen van voice interfaces. Hoog tijd dus om onze kennis hierover te delen! Innovatie staat hoog op de agenda bij veel organisaties, maar hoe kan je zelf voorop blijven? En wat kan je als merk bijvoorbeeld met voice? In dit eerste artikel van onze serie over voice interfaces leggen we je de basics uit. Zijn we al klaar voor voice of is het nog te vroeg? Lees snel verder!

Voice Assistenten: Het is nog erg vroeg

Sinds een maand of wat kunnen we in Nederland gebruik maken van de Nederlandse Google Assistant. In het dagelijks leven merk je er waarschijnlijk nog weinig van, maar met de lancering van Google Assistant zijn we in Nederland in een nieuwe technologische fase beland.

Diffusion of innovation model van Rogers

Iedereen kent de de termen innovators, early majority, late majority en laggards. Die komen uit de jaren ’60 en beschrijven de adoptie van technologie in het model van Rogers.

s-curve_0.png

Over de normaal verdeling van Rogers kan je een S-curve leggen die het marktaandeel toont. Laten we deze S-curve gebruiken om te kijken waar we nu staan.

s-curve%202_0.png

Voor het gemak delen we deze S-curve op in twee gelijke delen. In de eerste helft is een technologie nog jong en zijn de makers van de producten en diensten én de gebruikers nog volop op zoek naar de juiste use case. In Sams beginjaren bij de NOS werden lange meetings besteed aan hoe een index van artikelen eruit moest zien op de mobiele website bijvoorbeeld. Er was geen standaard die stelde dat een index bestond uit een thumbnail (links of rechts?) en een titel. Die tijd hebben we inmiddels ver achter ons gelaten.

In de tweede helft van de s-curve ligt de focus op optimalisatie. We weten waarvoor we de technologie moeten inzetten. Bedrijven hebben mensen in dienst die zich bezig houden met het kanaal, het is verzameling van specialisaties geworden en de vooruitgang is voorspelbaarder en incrementeel geworden.

De adoptie curve staat niet op zichzelf. Ze volgen een eerdere technologische adoptie curve op. Waar mobiel nu het dominante technologie platform is, was het eerder het desktop internet, voorafgegaan door de PC en daarvoor de Telex, etc. De curves overlappen elkaar ook; desktop websites zijn nog steeds erg belangrijk en mobiel zien we voorlopig echt niet weg gaan. 

Waar staat voice nu?

De cijfers die op dit moment beschikbaar zijn geven nog geen eenduidig beeld over de Nederlandse markt, maar we kunnen al wel wat zeggen over een aantal markten waar de slimme assistenten al een tijdje beschikbaar zijn: de adoptie gaat sneller dan we ooit eerder hebben meegemaakt.

s-curve%203_0.png

Als we de beschikbare cijfers plotten op de curve, zien we dat een aantal markten al een goed eind op weg zijn naar de early majority fase van de consumenten adoptie. Er zijn ook geen tekenen dat deze groei op korte termijn zal afremmen, of dat ons in Nederland een ander ontwikkelpad te wachten staat.

Revolutie?

Gaan we dan een revolutie tegemoet met de komst van voice? Nee. Wij geloven niet in revolutie, hoogstens de perceptie van een revolutie voor hen die zich richten op het verleden. MIT fellow Butler Lampson zei ooit “elke technologie die over 10 jaar een significante impact zal hebben, is minstens 10 jaar oud.” Met andere woorden: je kan je vandaag voorbereiden op de wereld van morgen.

We kunnen dus stellen: het is nog vroeg. Maar we voegen er graag aan toe: “dus je bent op tijd.” Dit is hét moment om te beginnen met verkennen, zonder dat daar grote risico’s aan hangen. Dit is het moment waarop de nieuwe use cases worden gevonden. Nu ontstaan de diensten die over een paar jaar worden verheven tot woord van het jaar.

We hebben Googlen overgehouden aan het Desktop internet tijdperk. (Whats)appen aan het mobiele tijdperk. Staat jouw merknaam over een paar jaar synoniem voor een hele categorie?

Dit artikel is geschreven door Wouter Hosman (head of innovation, Oxyma – a Merkle company) en Sam Warnaars (head of innovation, aFrogleap – a Merkle company) en ook gepubliceerd op Adformatie. Het is eerste artikel in een reeks over Voice interfaces. Wil je meer weten over wat Voice kan betekenen voor jouw merk? Neem dan contact op met Wouter!
 

Ja! Ik wil graag de laatste updates ontvangen.

Ik ben:

 

Ik werk bij:

Branche:

Ik ben geïnteresseerd in:

  • Max. 2 e-mails per maand
  • Wijzig je gegevens later via de e-mails